“Až 61% personalistov je presvedčených, že zvládanie konfliktov na pracovisku je dôležité, avšak iba 13% vedúcich pracovníkov verí, že túto zručnosť ovládajú.”
Canadian HR professionals survey.
Hádate sa s kolegom, pretože si myslíte, že neustále odmieta vaše nápady. Dvaja z vašich zamestnancov si kvôli nesplneniu úlohy vymieňajú nepríjemné e-maily, čím si dokazujú, kto je za to zodpovedný. Váš kolega má počas porád sarkastické poznámky smerom k vám alebo ostatným kolegom?
To všetko sú tzv. “ťažké interakcie” alebo konflikty. Tieto môžu viesť k naštrbeniu pracovných a medziľudských vzťahov, strate času a znižovanie produktivity Ich dlhodobé neriešenie môže tiež znížiť morálku a disciplínu a spôsobiť, že zamestnanci opustia organizáciu.
Konflikt sám osebe nie je zlá vec. Z rozdielnych cieľov a perspektív je možné sa dopracovať k novým nápadom a novým riešeniam. Pokiaľ ľudia na pracovisku začnú konflikt vnímať ako zdroj, z ktorého sa môžu poučiť, môžu ho aktívne použiť na zlepšenie spolupráce – a celkového výkonu.
Konflikty pramenia z rozdielov medzi ľuďmi. Ľudia sa môžu ocitnúť v konflikte na základe:
• Svojej pozície a záujmu
• Vnímania, motivácie a pracovného štýlu
• Životných skúseností a kultúrneho zázemia
Ďalším zdrojom konfliktov sú rozdiely vo vnímaní tých istých skutočností, to, čo ľudí motivuje, štýl práce a spôsob komunikácie.
rozdiely | príklad |
Vnímanie toho, čo je dôležité | Pre Elenu je dôležité, aby jej podriadení plnili jej nariadenia, avšak pre členov jej tímu je najdôležitejšia starostlivosť o zákazníkov |
Motivácia a súvislosti | Anna chce, aby práca bola robená v čo najvyššej kvalite, avšak pre Jozefa je najdôležitejšie dosiahnutie osobného úspechu a kariéra |
Štýl práce | Zuzana najradšej rieši všetky problémy naraz, jej nariadený však rieši najskôr jeden a do ďalších sa púšťa až keď problém uzavrie |
Spôsob komunikácie | Ján ako nadriadený preferuje komunikovať so svojim tímom písomne, čo mu šetrí čas. Cyril však nemá akýkoľvek problém vtrhnúť do jeho kancelárie vždy, keď potrebuje niečo riešiť |
Keď pochopíte, ako a prečo tieto rozdiely vedú ku konfliktu, môžete s nimi začať efektívne pracovať.
Prekážky riešenia konfliktov
Určité obavy a návyky môžu ľuďom brániť v účinnom riešení nezhody. Preskúmajte tieto spoločné prekážky pri riešení konfliktov a spôsoby, ako na ne môžete produktívne reagovať.
Bariéra | Odporúčaná reakcia |
Obava z konfliktov | Uznajte, že hoci môže byť konflikt nepríjemný, je súčasťou života. Zamerajte sa teda na pozitívne výsledky, ktoré sa dostavia, keď situáciu vyriešite. |
Neznalosť toho, že máte problém s inou osobou na pracovisku | Všímajte si kvalitu vašich vzťahov na pracovisku. Opýtajte sa sami seba, ktoré vzťahy sa vám zdajú napäté, frustrujúce alebo neproduktívne. |
Viera v to, že problematická komunikácia je vinou tých druhých | Priznajte si svoju zodpovednosť v konfliktnej situácii a identifikujte, čo môžete urobiť pre jej zlepšenie. |
Presvedčenie, že ostatní ľudia sa nezmenia, aj keď sa pokúsite situáciu zlepšiť | Dôležité je nesnažiť sa zmeniť druhú osobu, ale skôr zmeniť spôsob, akým spolu komunikujete a spolupracujete. Môžete to urobiť napríklad zmenou vlastného správania. |
Tendencia myslieť si, že väčšina problémov sa vyrieši sama. | Napriek problémom, ktoré riešenia konfliktov so sebou prinášajú je dôležité tieto rýchlo rozpoznať a začať riešiť. Pokiaľ tak neurobíte, konflikt sa môže stupňovať až na úroveň, ktorá ničí vzťahy na pracovisku, prípadne poškodzuje výkon celého tímu. |
Výhody efektívneho riadenia konfliktov
Aj keď je riešenie konfliktov je náročné, určite sa oplatí vynaložiť na to úsilie. Ak tak urobíte:
• Zistíte, že ťažké rozhovory zvládate jednoduchšie.
• Zabránite vystupňovaniu napätých situácií do kríz.
• Vaše pracovné rozhovory budú produktívnejšie a zároveň posilníte vzťahy na pracovisku.
• Vy a váš tím budete môcť lepšie počuť rôzne perspektívy a vymýšľať kreatívne riešenia organizačných výziev.
• Zvýšite spokojnosť zamestnancov so zamestnaním