Keď je komunikácia a spolupráca náročná

“Až 61% personalistov je presvedčených, že zvládanie konfliktov na pracovisku je dôležité, avšak iba  13% vedúcich pracovníkov verí, že túto zručnosť ovládajú.”

 Canadian HR professionals survey.  

Hádate sa s kolegom, pretože si myslíte, že neustále odmieta vaše nápady. Dvaja z vašich zamestnancov si kvôli nesplneniu úlohy vymieňajú nepríjemné e-maily, čím si dokazujú, kto je za to zodpovedný. Váš kolega má počas porád sarkastické poznámky smerom k vám alebo ostatným kolegom?

To všetko sú tzv. “ťažké interakcie” alebo konflikty. Tieto môžu viesť k naštrbeniu pracovných a medziľudských vzťahov, strate času a znižovanie produktivity Ich dlhodobé neriešenie môže tiež znížiť morálku a disciplínu a spôsobiť, že zamestnanci opustia organizáciu.

Konflikt sám osebe nie je zlá vec. Z rozdielnych cieľov a perspektív je možné sa dopracovať k novým nápadom a novým riešeniam. Pokiaľ ľudia na pracovisku začnú konflikt vnímať ako zdroj, z ktorého sa môžu poučiť, môžu ho aktívne použiť na zlepšenie spolupráce – a celkového výkonu.

Konflikty pramenia z rozdielov medzi ľuďmi.  Ľudia sa môžu ocitnúť v konflikte na základe:

• Svojej pozície a záujmu

• Vnímania, motivácie a pracovného štýlu

• Životných skúseností a kultúrneho zázemia

Ďalším zdrojom konfliktov sú rozdiely vo vnímaní tých istých skutočností, to, čo ľudí motivuje, štýl práce a spôsob komunikácie.

rozdielypríklad
Vnímanie toho, čo je dôležitéPre Elenu je dôležité, aby jej podriadení plnili jej nariadenia, avšak pre členov jej tímu je najdôležitejšia starostlivosť o zákazníkov
Motivácia a súvislostiAnna chce, aby práca bola robená v čo najvyššej kvalite, avšak pre Jozefa je najdôležitejšie dosiahnutie osobného úspechu a kariéra
Štýl práceZuzana najradšej rieši všetky problémy naraz, jej nariadený však rieši najskôr jeden a do ďalších sa púšťa až keď problém uzavrie
Spôsob komunikácieJán ako nadriadený preferuje komunikovať so svojim tímom písomne, čo mu šetrí čas. Cyril však nemá akýkoľvek problém vtrhnúť do jeho kancelárie vždy, keď potrebuje niečo riešiť

Keď pochopíte, ako a prečo tieto rozdiely vedú ku konfliktu, môžete s nimi začať efektívne pracovať.

Prekážky riešenia konfliktov

Určité obavy a návyky môžu ľuďom brániť v účinnom riešení nezhody. Preskúmajte tieto spoločné prekážky pri riešení konfliktov a spôsoby, ako na ne môžete produktívne reagovať.

BariéraOdporúčaná reakcia
Obava z konfliktovUznajte, že hoci môže byť konflikt nepríjemný, je súčasťou života. Zamerajte sa teda na pozitívne výsledky, ktoré sa dostavia, keď situáciu vyriešite.
Neznalosť toho, že máte problém s inou osobou na pracoviskuVšímajte si kvalitu vašich vzťahov na pracovisku. Opýtajte sa sami seba, ktoré vzťahy sa vám zdajú napäté, frustrujúce alebo neproduktívne.
Viera v to, že problematická komunikácia je vinou tých druhýchPriznajte si svoju zodpovednosť v konfliktnej situácii a identifikujte, čo môžete urobiť pre jej zlepšenie.
Presvedčenie, že ostatní ľudia sa nezmenia, aj keď sa pokúsite situáciu zlepšiťDôležité je nesnažiť sa zmeniť druhú osobu, ale skôr zmeniť spôsob, akým spolu komunikujete a spolupracujete. Môžete to urobiť napríklad zmenou vlastného správania.
Tendencia myslieť si, že väčšina problémov sa vyrieši sama.Napriek problémom, ktoré riešenia konfliktov so sebou prinášajú je dôležité tieto rýchlo rozpoznať a začať riešiť. Pokiaľ tak neurobíte, konflikt sa môže stupňovať až na úroveň, ktorá ničí vzťahy na pracovisku, prípadne poškodzuje výkon celého tímu.

Výhody efektívneho riadenia konfliktov

Aj keď je riešenie konfliktov je náročné, určite sa oplatí vynaložiť na to úsilie. Ak tak urobíte:

• Zistíte, že ťažké rozhovory zvládate jednoduchšie.

• Zabránite vystupňovaniu napätých situácií do kríz.

• Vaše pracovné rozhovory budú produktívnejšie a zároveň posilníte vzťahy na pracovisku.

• Vy a váš tím budete môcť lepšie počuť rôzne perspektívy a vymýšľať kreatívne riešenia organizačných výziev.

• Zvýšite spokojnosť zamestnancov so zamestnaním

Pokračovaním v prehliadaní tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies. viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť